Simpel

15 september 2012 - Page, Arizona, Verenigde Staten

Je neemt een hoogvlakte van een honderdtal mijl bij een hondertal mijl. Je legt er een riviertje in en laat de wind los. Vervolgens wacht je mijard jaar en je hebt een natuurverschijnsel van ongelovelijke schoonheid.

Vandaag vervolgen we de scenic route langs de south rim van de grand canyon richting het noorden. Er kunnen 3 routes genomen worden, een langs de south rim en dan direct door naar Page, de eindbestemming van vandaag of een route naar Lees ferry waar je de colorado river door de canyon kan zien lopen en een route door naar de North rim waar het uitzicht nog mooier is.

We kiezen voor de laatste, zeker omdat we dan ook langs Lees ferry komen. Sterker nog, beide bestemmingen liggen op dezelfde weg die naar de North Rim leid. Je moet alleen de 85 mijl nog terug rijden naar de Highway. Spijt van de extra miles hebben we niet, want het moet gezegd worden dat de route langs heel mooie bergen leid en het uitzicht vanaf de brug over de Colorado is zeer mooi.

We gaan dieper Navajo land in en komen langs diverse kramen van 'Native Americans' die trachten handwerk aan de man/vrouw te brengen. Uiteindelijk moeten we rechtsaf en komen door grote bossen die lidtekens hebben van bosbranden. Deze gaan weer over in groene grasmoerassen en uiteindelijk is de North Rim bereikt. Het mooiste uitzicht punt kunnen we echter niet bereiken omdat we het huurcontract van de auto hebben ondertekend. Hierin staat dat we niet offroad mogen rijden en het uitzicht is alleen te bereiken via een zandweg.

We gaan dus maar door naar het visitor centre op de North Rim, maar het uitzicht hier is eveneens zeer mooi. Huub gaat nog verder de canyon in door over een smal paadje een uitstekende rots te bereiken. Robert past hiervoor, niet alleen omdat het pad zeer schuin afloopt en dit wellicht problemen oplevert met de bilspier bij het teruglopen maar ook omdat hij niet zo'n held is met dieptes.

Na het schieten van vele foto's rijden we terug naar de H89 en vervolgen deze tot Page. Morgen staan de horseshoe bend, rainbow bridge, Navajo village, antelope canyon en Glenn Canyon dam op het programma. Als dit maar in 1 dag past.