Big

20 september 2012 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vooraf waren we al gewaarschuwd voor de politie in Amerika. Ze zouden het op toeristen gemunt hebben en achter ieder bosje zou een snelheidscontrole staan. Nou kan ik je vertellen dat ik zoveel bosjes heb gezien, dat dit onmogelijk is. Uit ervaring is gebleken dat als je je gewoon aan de regels houdt, er geen probleem is. We hebben diverse controle punten gezien, vele Sherrif stations en meerdere politie auto's maar geen enkele keer nog controle gehad, laat staan aangehouden.

Vandaag stond de trip naar Yosimite park op het programma, een korte rit dus we maken een kleine omweg langs Sequoia National park waar de grootste bomen (qua inhoud) ter wereld staan. Van 1 boom zou je een leuk huisje met meubels kunnen maken en dan nog voor ruim een jaar stookhout over houden.

Onderweg bleek wel dat dit de boomgaard van Amerika genoemd kan worden. Sinasappel-, perzik-, nectarine- en appelbomen vormen het landschap onderweg en bij een stalletje stoppen we voor 3 perzikken die samen ruim anderhalve kilo wegen.

Omdat we voorbereid waren, namen we niet de H198 omdat als je pech had, een uur moest wachten vanwege wegwerkzaamheden. We reden dus iets langer door en betraden het park via Kings National Park uit het noorden terwijl we toch vanuit het zuiden waren vertrokken. Zonder enig oponthoud kwamen we bij de grote bomen. Niet alleen groeien de bomen kaarsrecht de lucht in, ze groeien ook in de breedte aardig door.

Onder indruk van de bomen reden we via dezelfde weg terug naar Yosimite. Omdat het al redelijk laat werd en morgen slechts 300 kilometer op het programma staat, besloten we nog niet Yosimite in te gaan en dit uit te stellen tot morgen.

1. Peter warmerdam:
    21 september 2012
    heb je je evenbeeld gezien, big oak? gr peter